ANIMACJA GRUP OSÓB STARSZYCH I WIELOPOKOLENIOWYCH
Oferta warsztatowa
Cel i zakres treści:
Rozwijanie umiejętności organizowania i prowadzenia grupy seniorów, dostrzegania kulturowej wartości starzejącego się społeczeństwa, wykorzystanie wspomnień i doświadczeń w pracy z grupą, integracja, relaks, współpraca w grupie, wspólna zabawa, rozmowy, działania w grupach wielopokoleniowych, pracy z seniorami w domach opieki dla osób starszych.
Rozwój umiejętności prowadzenia imprez typu jubileusz, imieniny, zabawa noworoczna itp. z wykorzystaniem metod ułatwiających integrację oraz aktywność wszystkich uczestników, stosowanie tańców dla seniorów, wykorzystanie informacji zwrotnej.
Korzyści dla uczestników i placówki:
Nabycie i doskonalenie umiejętności integracji grup wielopokoleniowych, nabycie pakietu metod pedagogiki zabawy do zastosowania podczas spotkania pokoleń.
Poznanie metod ułatwiających zainteresowanie młodzieży potrzebami ludzi starszych, nabycie i doskonalenie umiejętności integrowania pokoleń, budowania i podtrzymywania relacji.
Publikacja: Zofia Zaorska Dodać życia do lat Materiały metodyczne ułatwiające organizację różnych form aktywności osób starszych i grup wielopokoleniowych (książka i płyta CD)
- NOWA JAKOŚĆ DŁUGIEGO ŻYCIA – 15 godz. dydaktycznych,
- METODY INTEGRACJI POKOLEŃ – UCZYMY SIĘ , BAWIMY I DZIAŁAMY WSPÓLNIE – 15 godz.,
- SPOTKANIA W MAŁYCH I DUŻYCH GRUPACH Z UDZIAŁEM OSÓB STARSZYCH – 15 godz.,
- DZIAŁANIE TWÓRCZE JAKO METODA AKTYWIZACJI SENIORÓW – 15 godz.
- PLANOWANIE DZIAŁAŃ W ŚRODOWISKU LOKALNYM NA RZECZ OSÓB STARSZYCH – 15 godz.,
- WYKORZYSTANIE METOD AKTYWIZACJI GRUPY Z OSOBAMI STARSZYMI – SEMINARIUM – 15 godz.,
Optymalny czas trwania – 60 godzin dydaktycznych.
Autorki: dr Zofia Zaorska – trenerka III stopnia, Małgorzata Borowska – trenerka II stopnia.
Realizator: Oddział KLANZY w Białymstoku, Lublinie, Krakowie, Warszawie.
Cel i zakres treści:
Rozwój postawy twórczej, koordynacji i sprawności ruchowej, świadomości własnego ciała, kształtowanie wrażliwości estetycznej, tworzenie dyskotekowych form tanecznych dla każdego wieku, wykonywanie prostych przyborów tanecznych, W trakcie I części nauka 12 układów tanecznych, w II części 8 układów.
Korzyści dla uczestników i placówki:
Aktywizacja grupy wielopokoleniowych, tworzenie relacji i budowanie kontaktów, umiejętność wspomagania harmonijnego rozwoju, relaksu, wzmagania kondycji, kształtowanie w prosty sposób twórczej postawy, wyrażającej się w kreatywności i zamiłowaniu do muzyki i tańca.
Optymalny czas trwania:
- cz. I – 15 godzin dydaktycznych,
- cz. II – 10 godzin dydaktycznych.
Autorka: Małgorzata Sikora – trenerka II stopnia.
Realizator: Oddział KLANZY w Poznaniu.
Cel i zakres treści:
W programie znajdują się propozycje jednego lub dwóch wybranych scenariuszy imprez integracyjnych dla małych i dużych grup wielopokoleniowych do wykorzystania podczas spotkań otwartych oraz imprez okolicznościowych w przedszkolu i szkole (wybór scena- riusza uwarunkowany będzie aktualną porą roku i liczbą godzin warsztatowych). Kanwę scenariuszy stanowią tańce, zabawy muzyczno-ruchowe i pląsy. W programie pomysły na zabawy plastyczne, muzyczno-rytmiczne, integracyjne, metody rozwijania twórczego myślenia, a całość będzie przebiegać w konwencji fabularyzowanej podróży po niezwykłej krainie.
Korzyści dla uczestnika i placówki:
Uczestnicy wzbogacą swój warsztat pracy o metody, pomysły, zabawy i ćwiczenia rozwijające postawę twórczą. Poznają sposoby i zasady organizowania spotkań integracyjnych, również o charakterze wielopokoleniowym.
Publikacja: Taneczna gratka dla wnuczka i dziadka (książka i płyta CD)
Optymalny czas trwania – 15 godzin dydaktycznych.
Autorki: Ewa Sokolińska, trenerka II stopnia, Katarzyna Dorota Zawojska-Dominiak, trenerka II stopnia.
Realizator: Oddział KLANZY w Białymstoku.
Cel i zakres treści:
Warsztaty rozwijają umiejętności zastosowania prostych i ciekawych rozwiązań choreograficznych pozwalających na naukę poznanych tańców integracyjnych również w grupach wielopokoleniowych.
Warsztaty zawierają tańce i zabawy do muzyki tradycyjnej, popularnej, dyskotekowej.
Korzyści dla uczestnika i placówki:
Uczestnik warsztatów pozna metody nauczania tańców integracyjnych , wzbogaci warsztat pracy o nowe propozycje tańców i zabaw; uświadomi sobie, rolę tańca jako skutecznego środka w edukacji, wychowaniu, terapii, animacji kulturowej i rozrywce.
Wykształci umiejętność stosowania prostych rozwiązań choreograficznych pozwalających na naukę poznanych tańców integracyjnych w grupach wielopokoleniowych
Optymalny czas trwania – 20 godzin dydaktycznych.
Publikacja Tańce dla każdego wieku (książka i płyta CD).
Autor: Leszek Gęca, trener II stopnia.
Realizator: Oddział KLANZY w Lublinie.
Cel i zakres treści:
Rozwijanie własnych umiejętności w zakresie tańców integracyjnych, zabaw parateatralnych. prostych technik plastycznych, zabawy literackiej i quizu muzycznego. Sprowokowanie do własnej inwencji i twórczej aktywności. Praktyczne zastosowanie tańców i zabaw podczas uroczystości w placówkach oświatowych.
W programie formy aktywności na okolicznościowe zajęcia otwarte z rodzicami takie, jak: Święto Niepodległości, mikołajki, spotkanie wigilijne, dzień rodziny, oraz cykl tematyczny „Podróże po świecie”. Taniec, formy plastyczno – techniczne, scenka parateatralna, prosta forma literacka.
Korzyści dla uczestnika i placówki:
Poznanie nowych układów choreograficznych tańców integracyjnych w tym tańca z chustą animacyjną, zabawy parateatralnej, wytworów plastyczno – technicznych, quizu muzycznego i zabawy literackiej dla dzieci, młodzieży i dorosłych.
Optymalny czas trwania – 10 godzin dydaktycznych.
Autorzy: Anna Pokój, Piotr Pokój trenerzy I stopnia.
Realizator: Oddział KLANZY w Krakowie.
Cel i zakres treści:
Rozwijanie własnych umiejętności, w zakresie tańców integracyjnych. Praktyczne zastosowanie tańców w pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi.
W programie układy taneczne do współczesnych utworów muzycznych z różnych stron świata, między innymi z: Afryki, Polski, Ukrainy, Korei, Brazylii, Francji. Zabawa matematyczno – ruchowa. Dwie prace plastyczno – techniczne. Praca grupowa. Układanie choreografii. Praca literacka „Indiańskie opowiadanie”. Dyskusja.
Korzyści dla uczestnika i placówki:
Poznanie nowych układów choreograficznych tańców integracyjnych dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Metody wprowadzania tańców w różnych grupach wiekowych.
Optymalny czas trwania – 10 godzin dydaktycznych.
Autorzy: Anna Pokój, Piotr Pokój trenerzy I stopnia.
Realizator: Oddział KLANZY w Krakowie.
Cel i zakres treści:
Wzbudzanie zainteresowań sztuką. Kształcenie umiejętności jej odbioru i tworzenia w zakresie aktywności muzycznej i plastycznej. W programie kreatywne opracowanie tańców i zabaw do muzyki z musicali, filmów i bajek (np.: „Anastasia” , „Smerfy”, „Grease”, „Vabank”). Przedstawienie instrumentacji do muzyki z filmów ( partytury m.in. do „Poszukiwaczy zaginionej Arki”, „Piratów z Karaibów”, „River Kwai”). Działania uczestników warsztatów o charakterze ruchowym, intelektualnym, plastycznym (rekwizyty do zabaw).
Korzyści dla uczestnika i placówki:
Rozwijanie wrażliwości muzycznej i estetycznej i możliwość przeniesienia zdobytych umiejętności do pracy z dziećmi. Wykorzystanie instrumentów perkusyjnych i rozwijanie umiejętności posługiwania się partyturami w pracy z grupą. Poznanie nowych zabaw, tańców i partytur.
Optymalny czas trwania – 10 – 20 godzin dydaktycznych.
Autorki: Marzenna Czachórska -Wtykło, trenerka II stopnia, Anna Myślak trenerka I stopnia
Realizator: Koło KLANZY w Łodzi.
Cel i zakres treści:
Rozwój własnych umiejętności, w zakresie twórczych działań plastycznych.
Poznanie oryginalnych technik plastycznych, inspirujących pomysłów i zabaw o różnorodnej tematyce. Umiejętność organizowania sytuacji dydaktycznych dostosowanych do potrzeb i możliwości grupy związanych z wykorzystaniem poznanych metod plastycznych.
W programie techniki dekoracyjne na płaszczyźnie i przedmiotach – zasady stosowania wybranych technik plastycznych i sposobów ich wykorzystania w wykonaniu prac na kiermasze, jako elementów dekoracji sali na uroczystości szkolne.
Papieroplastyka-formy płaskie i przestrzenne – nowe i oryginalne sposoby na zastosowanie znanych materiałów plastycznych (karton, papier, bibuła) oraz materiałów nietypowych ( warzywa, serwetki, pakuły itp.) Sztuka projektowania i organizowania własnego warsztatu pracy na potrzeby pracy z dziećmi, spotkań z rodzicami, dziadkami wychowanków.
Korzyści dla uczestnika i placówki:
Wykonanie: ponad 30 prac plastycznych z wykorzystaniem technik dekoracyjnych na płaszczyźnie i przedmiotach, własnych narzędzi do działań plastycznych. Nauka : 1 nowego tańca „Jesienny spacer”, wiązania balonów, 2 zabaw związanych z nietypową animacją tekstu, jednej formy literackiej związanej z tworzeniem tekstu na określony temat. Nabycie nowej wiedzy związanej z tradycją i zwyczajami Świąt Bożego Narodzenia . Nabycie umiejętności wykorzystywania znanych materiałów i narzędzi w nietypowy sposób. Podjęcie przez uczestników warsztatów samodzielnych prób tworzenia zabaw związanych z działalnością plastyczną.
Optymalny czas trwania – 20 godzin dydaktycznych.
Autor: Joanna Niedziałek trener I stopnia.
Realizator: Oddział KLANZY w Krakowie.